Stereoskopas

Virtualios realybės istorija

Virtuali realybė dar dabar daug kam asocijuojasi su fantastiniais filmais – ant galvos dedamas keistas aparatas ir patenkama į visiškai naujus pasaulius. Tačiau pati technologija nėra tokia nauja, kaip gali atrodyti.

Galima ginčytis dėl pačio virtualios realybės termino, tačiau idėja, jog užsidėjus akinius galima panerti į kitą realybę gimė jau prieš keletą šimtmečių! Dar rimčiau apie tai pradėta galvoti atsiradus fotografijai.

Žinoma, vienas dalykas yra nešiotis idėją galvoje ir visai kitas ją įgyvendinti. Viskas įgavo labiau apčiuopiamą pavidalą 1838 metais, kuomet buvo labai virtualius akinius vien iš išvaizdos primenantis aparatas – stereoskopas.

Stereoskopas
1901 metais JAV pagamintas stereoskopas

Visų pirma, kas tas Stereoskopas? Tai optinis prietaisas, per kurį stebint vieną atvaizdą kaire, kitą dešine akimi, abiejų atvaizdų bendri taškai sutampa stebėtojo akių ašių sankirtoje, ir matomas vienas erdvinis daikto atvaizdas. Panašiu principu veikia ir šiuolaikiniai virtualūs akiniai.

Tuo tarpu 1929 metais buvo sukurtas legendinis Link Trainer. Tai bene pirmasis lėktuvų simuliatorius, sukeldavęs turbulencijos pojūtį, reaguodavęs į vairo pasukimus. Tai nėra dalykas, dedamas ant galvos, tačiau pati technologija vėliau buvo panaudota VR technikoje. Link Trainer buvo skirtas ne žaidimams ar pramogoms – čia praktiką atlikdavo būsimi pilotai.

Link Trainer lėktuvų simuliatorius

Grįžtant prie stereoskopų, vis labiau tobulėjant, atsirado ir pirmieji patentai. 1939 metais stereoskopą užpatentavo View-Master ir ši kompanija žinoma iki šiol – ji nebankrutavo bei tęsia savo veiklą.

Tuo tarpu 1960 metais pagaliau atsirado prietaisas, itin primenantis dabartinius virtualius akinius. Jis taip pat būdavo dedamas ant galvos, tiesiog turėjo žymiai mažesnį funkcionalumą. Jį sukūrė filmų kūrėjas ir VR pradininkas Morton Heilig.

Damoklo kardas, dedamas ant galvos

Po aštuonių metų Ivan Sutherland bei Bob Sproull gimė idėja, aukštyn kojomis apvertusi virtualios realybės pasaulį. Vyrukai VR akinius nusprendė prijungti ne prie kameros, kaip būdavo daroma iki tol, o prie kompiuterio. Jų sukurta sistema buvo pavadinta labai intriguojančiu vardu – Damoklo kardas.

Tiesa, pirmoji šiuolaikinių akinių alternatyva buvo didžiulė ir sunki, tad žmogus negalėjo įrangos dėvėti vienas pats – virtualūs akiniai kabėjo prie lubų, taip nuimdami svorį nuo žmogaus galvos. Per Damoklo kardą būdavo galima matyti 3D vaizdus, kurie buvo tiesiog įvairių formų kvadratai, kubai. Literaliai.

Damoklo kardas virtuali realybė
Damoklo kardas

Nors į virtualią realybę panaši technologija buvo sukurta prieš keletą šimtmečių, pats terminas atsirado tik 1980 metais. Jį pavartojo VPL Reseacrh įkūrėjas Jaron Lanier. Vyriškis sukūrė savą virtualių akinių versiją, kuri turėjo specialią pirštinę, atstojusią pultelį bei akinius, kurie pagal kompaktiškumą nelabai nusileido dabartinėms versijoms.

VPL Research davė startą sparčiai VR įrangos plėtrai. Nuo 1990 metų virtualūs akiniai tampo prieinami ir paprastiems piliečiams, ne tik mokslininkams. Po keleto metų žaidimų gigantė SEGA paskelbė, jog kurs virtualiai realybei skirtą turinį, bei pristatys savo VR akinius. Ir jie išties buvo pristatyti 1993 metais, tačiau taip ir nepateko ant prekystalių.

Sega virtualūs akiniai
Sega virtualūs akiniai

Didžiausias Sega konkurentas – Nintendo, nusprendė neatsilikti ir žengti koja kojon su mada. 1995 metais pasirodė Nintendo Virtual Boy, kuris pateko į rinką ir buvo prieinamas visiems pirkėjams. Prietaisas buvo pasitiktas itin džiaugsmingai, tačiau vėliau dėmesys ir pirkėjų meilė sumažėjo. To priežastis paprasta – virtualūs akiniai buvo velniškai nepatogūs, tad žmonės mieliau žaidė su įprastomis konsolėmis.

Nintendo virtual boy akiniai
Nintendo virtual boy akiniai

Vėliau ilgus metus virtuali realybė nebebuvo vertinama rimtai. Tai buvo technologija, skirta ne žmonėms, o technikams, niekas į ją didelio dėmesio nekreipė. Galite sutikti, galite ne, bet šviežio oro gūsį VR technologijai suteikė filmas Matrica. Šimtai milijonų žmonių susižavėjo kūriniu, kuriame pagrindinis herojus patenka ne į tikrą, o į virtualų pasaulį. Buvo iš naujo pradėta domėtis virtualios realybės sistema.

Galiausiai maždaug prieš dešimtmetį niekam nežinoma Oculus kompanija pradėjo Kickstarter kampaniją, kurioje pristatė patogius virtualius akinius, už visiems prieinamą kainą. Tai buvo sienas sėkmingiausių projektų apskritai, žmonės užsikrėtė VR manija.

Šiuo metu jau daugybė žmonių yra išbandę virtualios realybės technologiją, kadangi yra daug jos atšakų. Yra prie kompiuterių jungiami galingi prietaisai, yra telefonams skirti akiniai, arba autonominiai, kaip Oculus Go. Sunku patikėti, kaip VR technologija šovė į viršų per paskutinis penkis metus.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *