Kodėl mokyklose turėtų atsirasti virtualios klasės?

Neabejoju, jog daugelį skaitytojų vien nuo idėjos mokinius apginkluoti virtualios realybės šalmais nupurtė – juk vaikai ir taip tiek daug laiko praleidžia prie ekranų! Tačiau šiek tiek sustokite ir pažiūrėkite į šiuolaikinį pasaulį. Pamatysite, jog jis jau visai kitoks nei buvo prieš 20, 10 ar net 5 metus. Vaikų nuo ekranų neatitrauksite, nes elektronika persismelkęs visas pasaulis, pradedant namais, baigiant bankais ar kavinėmis. Ir į šią situaciją galima pažiūrėti iš tokios prizmės – ar norite, jog vaikai iš naujausių technologijų gautų tik žaidimus, ar ir žinias? Būtent apie tai bus šis straipsnis.

Mokyklų klasės, kuriose lentas ir sąsiuvinius pakeistų virtualios realybės akiniai – vis dar labai retai pasitaikantis dalykas net ir labai išsivysčiusiose šalyse. Tačiau Lietuva mėgsta save pristatyti kaip technologiškai pažengusią valstybę, tad būtų šaunu ir pasaulio mastu nuskambėti kaip šalis, kuri viena pirmųjų mokyklose pradėjo steigti virtualios realybės klases.

Aš pabandysiu apžvelgti tokių klasių pliusus ir minusus, bei laukiančius iššūkius. Suprantu, jog ši nuomonė bus iš technologijų entuziasto pusės, tad gal šiek tiek šališka, todėl jei turėsite pastebėjimų – drąsiai rašykite.

Tai NĖRA brangu

Virtualios realybės klasė

Žodžių junginys virtuali realybė didžiajai daliai žmonių iš karto asocijuojasi su didele krūva pinigų. Taip yra todėl, kad pirmosios kartos įrenginiai iš ties atsieidavo itin brangiai – patys akiniai kainuodavo 800 – 1000 eurų, o dar mažiausiai tiek pat tekdavo išleisti ir galingam kompiuteriui. Jeigu tokia pati situacija būtų ir dabar, reta klasė galėtų pas save įsidiegti virtualios realybės pamokas.

Vis tik būtent dabar vyksta dideli rinkos pokyčiai – išleidžiama vis daugiau autonomiškų akinių, kuriems nebereikalingas nei galingas kompiuteris, nei telefonas. Jie patys veikia daugiau mažiau kaip telefonas – užtenka juos pakrauti ir galima nerti tiesiai į virtualios realybės pasaulį.

Pirmasis masiškas toks įrenginys buvo Oculus Go bei Mirage Solo – pirmasis kainuoja tik apie 270 eurų už vienetą. Ir tai yra beveik visa investicija darbo vietai – kaip jau minėjau, nei kompiuteris, nei telefonas nereikalingas. Iki pilnos laimės trūks tik programų – jų yra labai didelis pasirinkimas, tiek mokamų, tiek nemokamų.

Dar didesnę susidomėjimo bangą sukėlė Oculus Quest išleidimas. Tai taip autonomiški virtualūs akiniai, tačiau daug galingesni nei pirmtakai. Jie turi skaidrų, ryškų ekraną, su šia technika galima mėgautis tikrai gana aukštos kokybės žaidimais ir programomis. Būtent Quest laikyčiau virtualiais akiniais, kurie idealiai tinka mokykloms, kadangi kainuoja taip pat sąlyginai nedaug (apie 530 eurų).

Galima paprastai paskaičiuoti, kiek maždaug kainuotų vienos virtualios klasės įrengimas. Tarkime, jog klasėje norima sukurti 20 virtualios realybės vietų.

Jeigu bus perkama Oculus Go, bus išleista maždaug 5400 eurų už akinius, bei apie 1000 eurų už programas, jei skaičiuosime, jog vieniems akiniams perkama programų už 50 eurų. Viso gaunasi 6400 eurų – vienai darbo vietai vos 320 eurų.

Oculus Quest jau atsieitų šiek tiek brangiau – 10 600 eurų už akinius. Viso gautųsi 11 600 eurų arba 580 eurų vienai darbo vietai.

Jeigu lyginti su pinigais, išleidžiamais vadovėliams, tada tai atrodo brangu. Tačiau įrengti virtualios realybės klasę atsieitų daug pigiau nei tiesiog kompiuterių klasę, mat patys kompiuteriai yra brangesni už akinius, jiems reikalinga nepigi programinė įranga.

Dar turint omenyje, jog virtuali realybė yra technologija, kuria jau netrukus kvėpuos visas pasaulis, tai velniškai maža investicija į vaikus ir galima jų gerovę ateityje.

Virtuali realybė PATINKA mokiniams

Virtuali relaybė mokykloje

Lietuvoje gana populiaru nuomotis virtualios realybės įrangą šventėms, gimtadieniams ir kitoms progoms. Jeigu esate buvę panašiame susibūrime tikriausiai pastebėjote, kaip vaikus masina virtualios realybės įranga!

Ir tame nėra nieko keisto – tereikia užsidėti virtualios realybės šalmą ir nusikelsite už tūkstančių kilometrų, pamatysite tai, ko negalėtumėte gyvai, patirsite įvairiausių nuotykių.

O dabar pagalvokite, kokias galimybes virtuali realybė atveria mokslui. Ar kada nors susimąstėte, kaip gana nuobodžias pamokas paversti įdomiomis. Atsakymas gali būti ir virtuali realybė.

Paprasta situacija. Vyksta biologijos pamoka ir mokytoja aiškina apie kraujo kūnelius. Pripažinkime, jog tai tikrai ne visiems mokiniams įdomu, jie nukreipia dėmesį į šalį ir galų gale nepasiima naujos informacijos. O dabar pasimodeliuokime kitokią situaciją – biologijos pamoka vyksta naujoje VR klasėje, mokiniams uždedami virtualios realybės šalmai ir jie patys tampa kraujo kūneliu bei keliauja po žmogaus organizmą, mato, kaip organizmu nešamas ir paduodamas deguonis! Pabandykite atspėti, kuriuo atveju mokinys geriau priims informaciją? Ir tai nėra mano prasimanymas – būtent tokią pramogą galima patirti The Body VR programėlėje.

Ir tokių situacijų galima prigalvoti begalybę. Geografijos pamokose galima aplankyti vietas, apie kurias mokotės, per istorijos pamokas taip pat galima nusikelti į praeitį ir pamatyti, kaip viskas atrodė tada. Dailės pamokose vaikščioti po žymiausias pasaulio dailės galerijas. Galima tęsti ir tęsti.

Tikriausiai jūs jau sugalvojote ir kontraargumentų. O kaip matematika? Anglų kalba? Turbūt nustebsite, tačiau yra programėlių ir šioms disciplinoms lavinti, tačiau reikia suprasti ir kitą dalyką – virtuali klasė nereiškia, jog mokinys turėtų visą savaitę ir visas pamokas praleisti virtualioje realybėje. Net jei tuo būtų pasinaudojama 2 – 3 kartus per savaitę ir smegenys gautų reikiamų žinių, tai jau būtų laimėjimas.

Apibendrinant, mokytis virtualios realybės pagalba mokiniams veikiausiai labiau patiktų ir būtų naudinga dėl šių priežasčių:

  • Taip įdomiau
  • Labiau įtraukia
  • Galima geriau suprasti ir įsigilinti
  • Informacija smegenyse išlieka ilgiau

Taip pat galima paminėti ir šiuos minusus:

  • Sunkiau valdyti klasę
  • Sunkiau sudominti savo šneka, kadangi vaikai pasinėrę į VR pramogas
  • Nelengva visiems parodyti informaciją, pasakyti ką ir kada spausti

Manau, jog įsteigus virtualios realybės klasę, procesas pats savaime išsigrynintų, mokytojai su laiku labiau perprastų technologiją ir darbas eitųsi sklandžiai.

Virtuali realybė atitrauktų nuo… Ekranų!

Vive Pro Eye pirkti

Vienas didžiausių iššūkių šiuolaikiniams mokytojams yra darbas su mobiliaisiais telefonais. Kartais toną padiktuoja pati mokykla, tiesiog drausdama elektroninius prietaisus klasėse, tačiau tai gana retas reiškinys.

Jeigu mokykloje draudimo nėra, mokytojams tenka nuolat tiesiogiai ir netiesiogiai kovoti su telefonais. Mokiniai dažnai būna nesusikaupę, vis nukreipia dėmesį į dėžutę su šviečiančiu ekranu.

Nors tai gali skambėti keistai, gydymasis nuodais šiuo atveju yra visai nebloga taktika. Užsidėję virtualios realybės šalmus vaikai bus pasinėrę į pramogas ir mokydamiesi net pamirš, jog turi telefonus.

Tiesa, kaip ir visur, reikalingas saikas. Kaip jau rašiau prieš tai, virtuali realybė nėra tas dalykas, kurį būtų galima naudoti visas penkias dienas per savaitę ir per visas pamokas. Per daug intensyvus VR šalmų naudojimas yra net pavojingas, kadangi vargina akis bei gali sukelti kitų sveikatos sutrikdymų.

Gal geriau papildyta realybė?

Į šį klausimą tiesaus atsakymo nėra. Šiuo metu populiaresnis dalykas yra virtuali realybė, kadangi jos produktai yra neblogai nušlifuoti ir jau dabar teikia žmonėms pasitenkinimą.

Prognozuojama, jog papildyta realybė ateityje bus daug kartų sėkmingesnis produktas nei virtuali, tačiau kada ta ateitis ateis – neaišku. Šiuo metu papildyta realybė yra tik nykštukinėje stadijoje – bandomi įvairūs būdai kaip gauti kuo geresnį vaizdą, kaip pritaikyti akinius masiniam vartotojui. Prireiks ne vienerių metų, kol tai taps produktais, kurie galės būti naudojami kiekviename namų ūkyje.

Vien dėl šios priežasties būtent šiuo metu geriau yra virtuali realybė. Kaip jau minėjau, jos produktai yra gerai išdirbti, o dar svarbiau, jog yra daugybė VR aplikacijų ir labai mažai papildytos realybės.

Didžiausi iššūkiai ir problemos

Net neabejoju, jog virtualios realybės klasės įrengimas mokyklai automatiškai suteiks ne vieną iššūkį. Jie turėtų prasidėti vien nuo klausimo – kurį įrenginį rinktis. Gal pigesnį? O gal brangesnį ir patikimesnį? Kurios įrenginio užteks ilgiau?

Kitas aspektas yra mokytojų kvalifikacija. Pats kvailiausias dalykas yra nupirkti įrangą, kurios niekas nenori naudoti. Jeigu didžioji dauguma mokytojų yra seno sukirpimo ir jie nenori net pažiūrėti į naujausias technologijas, VR klasės įrengimas nebūtų pati geriausia mintis – kam leisti pinigus dalykui, kuris nebus naudingas mokiniams? Visų pirma mokytojai turi būti suinteresuoti naudoti virtualios realybės akinius naudoti savo pamokose, taip dar labiau sudominant mokinius.

Žinoma, prie mokytojų noro čiupti į rankas VR įrangą gali prisidėti ir mokyklos vadovybė – juk kažkada ir į kompiuterius buvo žiūrima kreivai ir su pašaipa, o dabar neįmanoma rasti mokyklos, neturinčios bent jau 10 šių prietaisų. Virtuali realybė turi visus šansus tapti tokiu pat dideliu dalyku. Mokytojai, pirmieji ją įvaldę, įgaus pranašumą ir darbo rinkoje ir prieš savo kolegas.

Dar vienas dalykas – tėvai. Turbūt ne visi jie norės, kad jų vaikas sąveikautu su ekranu vos per kelis centimetrus. Tikrai turėtų kilti iššūkių bandant tėvams įrodyti, kas yra virtuali realybė ir kaip tai padės jų vaikui.

Nereikia pamiršti ir turinio. Mokytojai, turėdami virtualios realybės klasę tikriausiai norės mokinius naujoje aplinkoje išmokyti VISKO. Ir liks nusivylę, nes nors ir turinio yra labai daug, bet ne be galo, tad tikrai bus nemažai dalykų, kurių virtualios realybės pagalba paaiškinti ir išmokyti nepavyks.

Patiems mokytojams tikriausiai bus tokių situacijų, kai sunkiausia dalis bus pabaiga. Pamoka baigėsi, o mokiniai niekaip nenori nusiimti šalmų. Arba nori žaisti. Arba žiūrėti „Youtube“ vaizdelius. Šiuo atveju jau mokytojui reikės pasitelkti fantaziją, arba tiesiog pamoką paskirstyti – tam tikrą dalį rimti dalykai, o kitą – pramogos.

Deividas Valiūnas, Virtualitikrove.lt savininkas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *